Колонка голови Державного агентства інфраструктурних проектів України для Бизнес Цензор.
Чому будівництво нового летовища у цьому регіоні має державне значення, де саме воно буде розташовано і коли зможе прийняти перші рейси.
Державне агентство інфраструктурних проєктів України найближчим часом розпочне підготовку до проведення передпроєктних та проєктних робіт для будівництва нового аеродрому на Закарпатті.
Пропоную розібратися, чому будівництво нового летовища у цьому регіоні має державне значення, де саме воно буде розташовано і коли зможе прийняти перші рейси.
Закарпаття багато в чому особливий регіон України. Це не тільки унікальні природа, клімат, звичаї та історія, це ще й єдина територія, яка має більше кордонів з країнами ЄС, ніж з українськими областями.
Закарпаття не має повноцінно функціонуючого міжнародного аеропорту вже багато років. Йдеться про можливість здійснювати подорожі в інші міста України, Європи та в інших напрямках.
Зараз логістика для тих, хто подорожує з Закарпаття, чи то по бізнесу, чи для відпочинку, чи по сімейних справах виглядає досить заплутаною. 12-14 годин потягом до Києва, або 3.5 години автівкою до аеропорту у Львові, або взагалі поїздка через кордон до найближчих аеропортів Польщі, Угорщини чи Словаччини.
У наш час, коли від зручної логістики залежить не лише комфорт, але й перспективи розвитку регіону, держава має забезпечити закарпатцям доступ до транспортних послуг, які мають інші українці. Це перший аргумент.
Другий – це поштовх для економіки Закарпаття. За попередніми розрахунками кожна гривня вкладена в інфраструктуру повернеться в потрійному розмірі через 3 роки.
За рахунок пожвавлення бізнесу, вантажних та пасажирських перевезень, активізації туризму. Все це - нові робочі місця, покращення інвестиційного клімату для розвитку місцевого бізнесу.
Звичайно при реалізації цього бізнес-проєкту є певні обмеження, обґрунтованість яких має бути визначена попередніми розрахунками.
Наприклад труднощі, з якими може стикнутися нове летовище через складний рельєф гірської місцевості. Але при розумному плануванні це не є причиною відмовлятися від ідеї як такої.
Взяти приміром Чорногорію, де населення всього 600 тисяч, а пасажиропотік складає майже три мільйони на рік. Аеропорти "Тиват" та "Подгориця" мають схожі обмеження, зумовлені гористою місцевістю.
До Чорногорії летять туристи, щоб влітку відпочити на узбережжі Адріатичного моря, взимку на гірськолижних курортах, популярний і гастротуризм.
Австрійський аеропорт "Клагенфурт" також побудований у гірській місцевості, довжина злітно-посадкової смуги 2720 метрів. Основний пасажиропотік цього аеропорту — туристи, які прибувають на озерні курорти.
Українське Закарпаття має свої туристичні принади — термальні та гірськолижні курорти, соляні шахти, гірські озера, які приваблюють подорожуючих з інших країн.
Уряд затвердив 30 млн грн на передпроєктні та проєктні роботи нового аеродрому на Закарпатті.
Перед визначенням оптимального місця розташування буде проведено аеро-фото зйомку місцевості для вивчення висотних перешкод та інших факторів (типу земель, наявності магістральних споруд, близькості до основних інфраструктурних об’єктів та ін.).
Остаточне рішення буде прийматись фаховими експертами Державіаслужби, Украероруху, Укрінфрапроєкту та Міністерства інфраструктури.
Ще одна важлива деталь – новий аеропорт на Закарпатті планується зводити в рамках державно-приватного партнерства із залученням інвестицій у розмірі 3 – 4 млрд грн. Де держава бере на себе витрати на будівництво аеродрому, а приватний інвестор – зведення терміналу. Отже це стане не просто інфраструктурним проєктом держави, але й значною приватною інвестицією в розбудову Закарпатської області.
Варто зазначити, що це орієнтовні цифри, все залежатиме від подальших розрахунків та визначення місця розташування. Будівництво аеропорту заплановане до 2023 року.
Після передпроєктних робіт, обиратиметься генеральний проєктувальник аеродрому, паралельно розроблятиметься інвестиційний план та оцінка впливу на довкілля, а далі буде етап безпосереднього будівництва аеродрому.
Новий аеропорт на Закарпатті
Що пропонується?
Відкрите сполучення до:
- Києва, Дніпра, Харкова, Одеси
- Польщі, Угорщини, Чехії, Італії, Іспанії
- Чартери: Туреччина/Єгипет
- Інших країн (у перспективі)
Попередні характеристики проєкту:
- Довжина злітно-посадкової смуги не менше 2500 м
- Можливість приймати літаки класу А320 / В737
